“رشت با غذاهایش جهانی می‌شود”؛ این جمله شعار رستوران شورکولی رشت است که جز سه رستوران‌ محبوب این شهر محسوب می‌شود و با فضایی صمیمی و دوستانه و منو غذایی متنوع پذیرای مراجعه‌کنندگان است. رستورانی که به احتمال زیاد وقتی به آن مراجعه می‌کنید تمام میزها پر است و مجبورید مدتی منتظر بمانید تا میزی خالی شود اما با وجود شلوغی و جمعیت زیاد سیستم منظمی دارد؛ یکی از پرسنل اطلاعات شما را یادداشت می‌کند، زمان تقریبی انتظار را به شما می‌گوید و به محض خالی شدن میز با شما تماس می‌گیرند. این رستوران در سال ۹۵ به عنوان یکی از محبوب‌ترین رستوران‌های رشت انتخاب شد.

شورکولی چیست؟
اگر به گیلان سفر کرده باشید، احتمالاً در برخی مغازه‌ها انواع ماهی‌های شور و دودی به چشمتان خورده است. مردم گیلان علاقه زیادی به خوردن ماهی شور دارند و آن را در کنار غذاهای محلی سرو می‌کنند. شور کردن ماهی کولی کاری است که اغلب مردم گیلان در منزل انجام می‌دهند. به نظر می‌رسد نام رستوران شورکولی از همین ماهی‌ها گرفته شده است.

یکی از مدیران این رستوران شورکولی رشت درباره انتخاب اسم شورکولی برای این رستوران می‌گوید: “در رمان فرانسوی بادبادک‌ها نوشته رومن گاری یک رستوران در سواحل نورماندی وجود داشت به نام ژولی کولی که به خاطر غذاهای اصیل فرانسوی‌اش آلمانی‌ها را جذب کرده بود. این رستوران در آن کتاب به نوعی معرف فرهنگ فرانسوی از راه غذا و مظهر مقاومت فرانسوی‌ها بود. از طرفی ما گیلک‌ها به لحاظ دستورالعمل زبانی تشابهات زیادی با زبان فرانسوی داریم.

شورکولی هم تشابه زیادی به آن رستوران داشت و هم یکی از غذاهای اصیل گیلانی است و برای ما که به دنبال معرفی فرهنگ گیلانی از طریق غذاهای اصیل بودیم وجه تسمیه خوبی بود. اینگونه شد که شورکولی را انتخاب کردیم به امید اینکه بتوانیم نماینده خوبی برای فرهنگ گیلان باشیم.”

ایشان درباره ایده راه‌اندازی رستوران شورکولی رشت می‌گوید: “ما اعتقاد داریم که غذاهای گیلانی پتانسیل جهانی شدن دارند و برایمان دردناک بود که وقتی یک مسافر به گیلان می‌آمد جایی برای امتحان و تناول غذاهایی اصیل گیلانی نداشت. مخصوصاً وقتی نماینده یونسکو به رشت آمد و گفت رشت برای تبدیل شدن به شهر خلاق غذا باید رستوران‌هایی داشته باشد که غذاهای اصیل گیلانی سرو کنند. از این رو ما تصمیم گرفتیم اولین رستورانی باشیم که تنوعی از غذاهای اصیل گیلانی از چهارگوشه گیلان را داشته باشیم. برای تهیه یک منوی خوب شروع کردیم به تحقیق درباره غذاهای گیلانی و لیستی از آن‌ها تهیه کردیم و به تناوب هر فصل و مواد اولیه متناسب با آن فصل منوی غذاها را بستیم که با استقبال مردم هم روبرو شد.”

آدرس رستوران شورکولی رشت
شورکولی فضا و دکوراسیون خاصی دارد و با وارد شدن به آن احساس می‌کنید وارد یک خانه محلی با حیاطی پر از گلدان‌های رنگارنگ شده‌اید و میز و صندلی‌های چوبی در این رستوران محیطی گرم و صمیمی ایجاد کرده‌اند. این رستوران در محدوده بلوار گلسار شهر رشت و در بلوار توحید واقع شده است؛ شما می‌توانید مدت زمان انتظار خود را با قدم زدن در بلوار گلسار سپری کنید. تعداد زیادی رستوران، فست فود، کافه و پاساژ در این بلوار واقع شده‌اند. محل جدید رستوران شورکولی نسبت به جای قبلی بزرگتر است اما همچنان جمعیت زیادی برای صرف غذا به این رستوران مراجعه می‌کنند و اکثر اوقات رستوران مملو از جمعیت است.

منوی رستوران شورکولی رشت
تنها مسئله‌ای که درباره این رستوران وجود دارد؛ این است که برخی غذاها فقط در منوی ناهار یا منوی شام هستند و در هر دو وعده سرو نمی‌شوند. برای وعده ناهار در این رستوران می‌توان انواع خورشت‌های محلی را سفارش داد: باقلا قاتق، میرزا قاسمی، ترش تره، اناربیج، فسنجان، قیمه ماسوله، ترش واش خورشت، لونگی، مرغ ترش، شامی رودباری، سیر قلیه، گمج کباب، آلو مسما، غوره مسما، واویشکا، آلو اسفناج، آلو فسنجان، سیرواویج، متنجن (فسنجان با اردک)، قرمه سبزی رشتی. انواع غذاهای دریایی (اوزون برون، قزل آلا، ماهی سفید، ماهی شکم پر، ماهی مالاتا، ماهی کولی و کولی غورابیج)، انواع کباب‌ها (شیشلیک، دنده کباب، چنجه، کباب ترش، کوبیده، جوجه کباب و جوجه کباب ترش) و انواع مخلفات (شورکولی، ماهی دودی، کال کباب، زیتون پرورده، ماست و درار، دوغ محلی و …) نیز در این رستوران سرو می‌شود.

منوی شام این رستوران شامل سینی شامی، سینی بادمجان، آغوز کوکو، سینی دلمه، خوراک بوقلمون، خوراک بلدرچین و … است. مدتی است این رستوران صبحانه نیز به منو خود اضافه کرده و برای سرو صبحانه نیز می‌توان به این رستوران مراجعه کرد.

همانطور که اشاره شد تقریباً تمامی غذاها و پیش‌غذاهای بومی استان گیلان را در منو این رستوران می‌توان دید. برنج با ته‌دیگ‌های زعفرانی و سیب زمینی این رستوران فوق العاده است و غذاها در ظرف‌های سفالی و گمج (ظرف سفالی مخصوص پخت خورشت) سرو می‌شود. مدت زمان انتظار برای آماده‌سازی غذا زیاد نیست و رفتار پرسنل این رستوران بسیار محترمانه است.

اگر راجع به غذایی اطلاعات نداشته باشید و طعم و مواد تشکیل دهنده آن را ندانید می‌توانید از پرسنل رستوران راهنمایی‌ بگیرید. از اصلی‌ترین دلایل انتخاب این رستوران از بین رستوران‌های نام آشنای رشت می‌توان به منو گسترده و سرو انواع غذاهای محلی استان گیلان در این رستوران و طعم بی‌نظیر غذاها که یادآور غذاهای مادربزرگ است، اشاره کرد. این رستوران شنبه‌ها شام سرو نمی‌کند. البته در سایر موارد در صورتی که دیر به این رستوران مراجعه کنید ممکن است همه غذاها را موجود نداشته باشند و انتخاب غذا با محدودیت‌هایی مواجه شود.

به اشتراک بگذارید:

نظر شما:

security code